péntek, december 05, 2008

Madeleine sütemény

Erről a süteményről először Stahl Judit egyik könyvében hallottam, ott van egy recept. Én nem olvastam Proust-tól Az eltűnt idők nyomában-t, így előtte ezért nem hallottam erről a süteményről. De mint megtudtam, ebben a könyvben elég részletesen taglalja ezt a süteményt az író, mint gyermekkori jó emléket. Egyből megtetszett, de - bár azt írja a Stahl, hogy a Kikában lehet kapni - nem találtam sehol ilyen formát. Aztán el is felejtettem. Aztán nem rég eszembe jutott. Azóta megtudtam, hogy a szóbeszéd szerint Stanislaw Leszczynski herceg egyik szobalánya fedte fel ezt a titkos családi receptet, mikor is a herceg díszes vacsorát készült adni, de a cukrásza pont az nap reggel ott hagyta őt. A lány mentette meg a vacsorát ezzel a finom teasüteménnyel. A receptet azóta persze jó néhányan átdolgozták, de mit sem változtat rajta.
Szóval, nem rég jutott eszembe. Sikerült beszereznem egy sütőformát hozzá, így szerdán neki álltam sütni.

Hozzávalók:
- 10 dkg vaj
- 10 dkg finomliszt
- 1 csipet só
- 2 tojás
- 10 dkg cukor
- 1 citrom reszelt héja
- 1/2 narancs reszelt héja
- 1 csomag vaníliás cukor

1. Előmelegítjük a sütőt 195 fokra (gáztűzhelynél 5-ös fokozat). A szilikonos formát beleállítjuk egy nagyon tepsibe, hogy ne billegjen. A sima formát olvasztott vajjal kikenjük és betesszük néhány percre a hűtőbe.

2. A tésztához a vajat folyósra olvasztjuk a mikróban, és utána hagyjuk kicsit kihűlni. A lisztet összekeverjük a sóval. Robotgéppel habosra keverjük a cukrot a tojásokkal. Belereszeljük a citrom, és a narancs héját, beleforgatjuk a lisztet, és óvatosan hozzákeverjük az olvasztott vajat.

3. A kész tésztát 10 percre hűtőbe tesszük, hogy egy kicsit megdermedjen, majd a felét arányosan elosztjuk a forma mélyedéseibe és 10-15 perc alatt megsütjük. A maradék tésztát betesszük a hűtőbe, és miután kész van az első adag, megsütjük azt is.

18 sütemény lesz belőle.



Az enyém így néz ki

Nincsenek megjegyzések: